سلامتی

شناخت داروها و آنچه انجام می دهند

گاهی اوقات به نظر می رسد که تعداد داروها از بیماری ها بیشتر است و ثابت نگه داشتن آنها ممکن است سخت باشد. برخی از آنها را می توان بدون نسخه در داروخانه ها یا فروشگاه های دیگر خریداری کرد. برخی دیگر نیاز به نسخه پزشک دارند. برخی از آنها فقط در بیمارستان ها در دسترس هستند.

داروها چیستند؟

داروها مواد شیمیایی یا ترکیباتی هستند که برای درمان، متوقف کردن یا پیشگیری از بیماری استفاده می‌شوند. کاهش علائم؛ یا در تشخیص بیماری ها کمک کند. پیشرفت‌های پزشکی به پزشکان این امکان را داده است که بسیاری از بیماری‌ها را درمان کرده و جان انسان‌ها را نجات دهند.

نوشته های مشابه

این روزها داروها از منابع مختلفی تهیه می شوند. بسیاری از آنها از مواد موجود در طبیعت ساخته شده اند و حتی امروزه بسیاری از آنها از گیاهان استخراج می شوند.

برخی از داروها در آزمایشگاه با مخلوط کردن تعدادی از مواد شیمیایی ساخته می شوند. برخی دیگر، مانند پنی سیلین، محصولات جانبی ارگانیسم هایی مانند قارچ هستند. و حتی تعداد کمی از آنها با وارد کردن ژن‌هایی در باکتری‌ها که باعث تولید ماده مورد نظر می‌شود، مهندسی شده‌اند.

وقتی به مصرف دارو فکر می کنیم، اغلب به قرص ها فکر می کنیم. اما داروها را می توان به روش های مختلفی تحویل داد، مانند:

  • مایعاتی که بلعیده می شوند
  • قطره هایی که در گوش یا چشم ریخته می شوند
  • کرم ها، ژل ها یا پمادهایی که روی پوست مالیده می شوند
  • داروهای استنشاقی (مانند اسپری های بینی یا اسپری های آسم)
  • لکه هایی که به پوست چسبیده اند (که به آنها لکه های ترانس درمال گفته می شود)
  • قرص هایی که زیر زبان قرار می گیرند (داروهای زیر زبانی نامیده می شوند؛ دارو جذب رگ های خونی شده و وارد جریان خون می شود)
  • داروهای تزریقی (شات) یا داخل وریدی (وارد شده در رگ).

هیچ دارویی نمی تواند فروخته شود مگر اینکه ابتدا توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تایید شده باشد. سازندگان دارو بر روی تمام داروهای جدید آزمایش می کنند و نتایج را به FDA ارسال می کنند.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) اجازه می دهد از داروهای جدید فقط در صورتی استفاده شود که موثر باشند و به اندازه کافی ایمن باشند. زمانی که مزایای یک دارو بیشتر از خطرات شناخته شده آن باشد، FDA معمولاً فروش دارو را تأیید می کند. FDA می تواند در هر زمان دارویی را از بازار خارج کند، اگر بعداً مشخص شود که باعث عوارض جانبی مضر می شود.

انواع مختلف داروها

داروها به روش های مختلفی عمل می کنند. برخی می توانند با کشتن یا توقف انتشار میکروب های مهاجم مانند باکتری ها و ویروس ها، بیماری را درمان کنند. برخی دیگر برای درمان سرطان با کشتن سلول ها در حین تقسیم یا جلوگیری از تکثیر آنها استفاده می شود. برخی از داروها جایگزین مواد از دست رفته یا اصلاح سطوح پایین مواد شیمیایی طبیعی بدن مانند برخی هورمون ها یا ویتامین ها می شوند. داروها حتی می توانند بر قسمت هایی از سیستم عصبی که فرآیند بدن را کنترل می کنند تأثیر بگذارند.

تقریباً همه یک آنتی بیوتیک مصرف کرده اند. این نوع دارو با عفونت های باکتریایی مبارزه می کند. پزشک ممکن است برای مواردی مانند گلودرد استرپتوکوکی یا عفونت گوش آنتی بیوتیک تجویز کند. آنتی بیوتیک ها یا با کشتن باکتری ها یا متوقف کردن تکثیر آنها عمل می کنند تا سیستم ایمنی بدن بتواند با عفونت مبارزه کند.

گاهی اوقات بخشی از بدن نمی تواند به اندازه کافی مواد شیمیایی بسازد. این همچنین می تواند شما را بیمار کند. به عنوان مثال، فردی که دیابت وابسته به انسولین دارد، لوزالمعده دارد که نمی تواند انسولین کافی (هورمونی که گلوکز را در بدن تنظیم می کند) تولید کند. برخی از افراد تولید کم هورمون تیروئید دارند که به کنترل نحوه استفاده بدن از انرژی کمک می کند. در هر مورد، پزشکان می توانند داروهایی را برای جایگزینی هورمون از دست رفته تجویز کنند.

برخی از داروها علائم را درمان می کنند اما نمی توانند بیماری ایجاد کننده علائم را درمان کنند. (یک علامت، هر چیزی است که در هنگام بیماری احساس می کنید، مانند سرفه یا حالت تهوع.) بنابراین مصرف قرص قرص ممکن است گلودرد را تسکین دهد، اما باکتری های بد استرپتوکوک را از بین نمی برد.

برخی از داروها درد را تسکین می دهند. اگر عضله ای را بکشید، ممکن است پزشک به شما بگوید ایبوپروفن یا استامینوفن مصرف کنید. این مسکن ها یا مسکن ها از شر منبع درد خلاص نمی شوند – عضله شما همچنان کشیده می شود. کاری که آنها انجام می دهند مسدود کردن مسیرهایی است که سیگنال های درد را از قسمت آسیب دیده یا تحریک شده بدن به مغز منتقل می کند (به عبارت دیگر، آنها بر نحوه خواندن سیگنال درد توسط مغز تأثیر می گذارند) تا زمانی که بدن شما بهبود می یابد آسیب زیادی نبینید. .

با افزایش سن افراد، گاهی اوقات دچار بیماری های مزمن یا طولانی مدت می شوند. داروها می توانند به کنترل مواردی مانند فشار خون بالا (فشار خون بالا) یا کلسترول بالا کمک کنند. این داروها مشکل اساسی را درمان نمی کنند، اما می توانند به جلوگیری از برخی از اثرات مخرب بدن در طول زمان کمک کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا