متفرقه

ساخت استراتژی در بازار فارکس

فارکس یا بازار تبادل ارزهای خارجی یک بازار نامتمرکز دو طرفه است که در آن ارزها خرید و فروش می شوند. این بازار نرخ تبدیل ارز را برای همه ارزها تعیین می کند. فارکس یکی از بزرگترین بازارهای فرابورسی معاملاتی ارزهای خارجی به شمار می رود. برای ورود به فارکس باید با ساز و کار بازار، مفاهیم مربوط به آن و نحوه معامله در این بازار آشنا شوید.

برای ساخت یک استراتژی معاملاتی خوب، شما باید چند مرحله را طی کنید:

  1. تعیین زمان و انگیزه خود برای معامله در فارکس. شما باید بدانید که چقدر زمان در روز، هفته یا ماه برای معامله دارید و چه نوع معامله‌گری هستید. این به شما کمک می‌کند که تایم‌فریم مناسب خود را انتخاب کنید و از تایم‌فریم‌هایی استفاده کنید که با شخصیت و سبک زندگی شما همخوانی دارند.
  2. یادگیری یا توسعه روش تحلیل بازار. شما باید تصمیم بگیرید که از چه نوع تحلیلی برای شناسایی موقعیت‌های معاملاتی استفاده می‌کنید. آیا از تحلیل تکنیکال، فاندامنتال، سنتیمنتال یا ترکیب آن‌ها استفاده می‌کنید؟ آیا قصد دارید از روش‌های آماده دیگر معامله‌گران استفاده کنید یا روش خود را طراحی کنید؟
  3. راستی‌آزمایی استراتژی خود. وقتی یک استراتژی دارید، باید عملکرد آن را در بازار فارکس بررسی کنید. شما باید ببینید که استراتژی شما در چه شرایط بازار بهتر عمل می‌کند و در چه شرایط بازار عملکرد ضعیف‌تر دارد. همچنین باید محاسبه کنید که استراتژی شما در طولانی مدت چقدر سودده است و چقدر ریسک دارد.
  4. مشخص کردن قوانین و معیارهای استراتژی خود. شما باید استراتژی خود را به صورت روشن و دقیق روی کاغذ نوشته و به عنوان چک لست خود استفاده کنید. شما باید قوانین و معیارهای ورود به معامله، حجم معاملات، حد ضرر، حد سود، نحوه مدیریت معاملات و خروج از معاملات را تعریف کنید.

همان طور که قبلا اشاره کردیم، معامله در فارکس به معنی تبادل ارزهای خارجی در یک بازار جهانی است. شما می‌توانید از طریق شرکت‌های کارگزاری که به یک کانال بین بانکی متصل هستند، در این بازار شرکت کنید. برای ورود به فارکس، شما باید با اصول و روش‌های تحلیل بازار، نرخ معاملات، ضریب اهرمی، هزینه‌های معاملاتی و ریسک‌های احتمالی آشنا شوید. شما همچنین باید یک بروکر مناسب و معتبر را انتخاب کنید که تحت نظارت نهاد‌های رگولاتوری قابل اعتماد باشد. شما می‌توانید با استفاده از حساب تمرینی (دمو)، تجربه معاملات خود را افزایش دهید.

برای کاهش ریسک در بازار فارکس، شما باید چندین نکته را رعایت کنید. برخی از این نکته‌ها عبارتند از:

https://www.sid.ir/search/journal/paper/%d8%a8%d8%a7%d8%b2%d8%a7%d8%b1%20%d9%81%d8%a7%d8%b1%da%a9%d8%b3/fa?str=%d8%a8%d8%a7%d8%b2%d8%a7%d8%b1+%d9%81%d8%a7%d8%b1%da%a9%d8%b3&page=1&sort=0&fgrp=all&ftyp=all&fyrs=all

  • شناخت بازار فارکس و عوامل موثر بر نوسانات قیمتی
  • ایجاد یک برنامه معاملاتی خوب و پیروی از آن
  • مشخص کردن یک نسبت ریسک-پاداش مناسب و قابل قبول
  • استفاده از حد ضرر و محدودیت ها برای جلوگیری از ضررهای بزرگ
  • مدیریت احساسات و عدم تصمیم‌گیری بر اساس ترس یا حرص
  • همیشه به اخبار و رخداد ها توجه داشته باشید و از معاملات در زمان‌های نامطمئن خودداری کنید
  • کار خود را با یک حساب کاربری آزمایشی آغاز کنید و تجربه و مهارت خود را افزایش دهید

برای محاسبه نسبت ریسک-پاداش در فارکس، شما باید سه مرحله را طی کنید:

    • اول، حد سود و حد ضرر خود را برای هر معامله تعیین کنید. این دو عدد نشان می‌دهند که شما در چه قیمتی قصد دارید سود یا ضرر خود را جمع کنید.
    • دوم، اختلاف قیمت ورود با حد سود و حد ضرر را محاسبه کنید. این اختلافات را به تعداد پیپ تبدیل کنید. پیپ یک واحد کوچک تغییر قیمت در فارکس است. برای اکثر جفت‌های ارزی، پیپ چهارمین رقم اعشار است، مثلاً اگر قیمت EUR/USD از 1.1850 به 1.1851 تغییر کند، یک پیپ تغییر رخ داده است. بعضی جفت‌های ارزی مانند USD/JPY دو رقم اعشار دارند و پیپ سومین رقم اعشار است.
    • سوم، نسبت ریسک-پاداش را با تقسیم تعداد پیپ‌های حد سود بر تعداد پیپ‌های حد ضرر به‌دست آورید. این نسبت نشان می‌دهد که شما برای هر پیپ ضرر، چند پیپ سود در نظر گرفته‌اید.

تحلیل فارکس

بازار فارکس را می‌توان به دو روش تحلیل کرد: تحلیل فاندامنتال و تحلیل تکنیکال.

      1. تحلیل فاندامنتال بازار فارکس بر اساس بررسی عوامل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشورهای مربوط به جفت‌های ارزی صورت می‌گیرد. این نوع از تحلیل به کمک اخبار، گزارشات و آمارهای منتشر شده توسط سازمان‌ها و نهادهای مختلف انجام می‌شود. هدف از تحلیل فاندامنتال پیش‌بینی جهت حرکت قیمت بر اساس تقاضا و عرضه در بازار است.
      2. تحلیل تکنیکال بازار فارکس بر اساس بررسی رفتار قیمت در گذشته و حال صورت می‌گیرد. این نوع از تحلیل به کمک چارت‌ها، نمودارها، شاخص‌ها، الگوها و روش‌های ریاضی انجام می‌شود. هدف از تحلیل تکنیکال پیدا کردن الگوهای تکرار شونده در حرکت قیمت و استفاده از آن‌ها برای پیش‌بینی آینده است.

برای یادگیری و انجام هر دو نوع تحلیل، شما نیاز به دانش، تجربه و منابع معتبر دارید. برخی از سایت‌های مفید برای تحلیل بازار فارکس عبارتند از:

  • Trading View: یک سایت کاربردی برای دسترسی به چارت‌ها، شاخص‌ها، تحلیل‌ها و نظرات دیگر معامله‌گران در بازار فارکس.
  • FINVIZ: یک سایت کاربردی برای دسترسی به اطلاعات کلی درباره جفت‌های ارزی، قدرت ارزها، چارت‌ها و سهام‌ها.
  • Market 24h Clock: یک سایت کاربردی برای دسترسی به ساعات باز و بسته شدن بازارهای مختلف در طول روز.
  • Investing: یک سایت کاربردی برای دسترسی به اخبار فاندامنتال، تحلیل‌ها، سیگنال‌ها و شبکه اجتماعی معامله‌گران.

منبع

 

‫2 دیدگاه ها

  1. ممنون از مطالبتون لطفا در مورد روش ها و استراتژی های معماله فارکس درباار جهانی هم مطلب بذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا