متفرقه

6 فناوری فیلم ماتریس که درآینده به واقعیت تبدیل می شوند

1. هولوگرام های سه بعدی

هولوگرام یک تصویر سه بعدی است که از تداخل پرتوهای نوری از لیزر یا منبع نور منسجم دیگر تشکیل می شود.

در Matrix Resurrections، یک دیوار هولوگرام برای پنهان کردن شهری که انسان های آزاد شده در آن زندگی می کنند وجود دارد. همچنین با استفاده از الگوهای نور لیزر کار می کند.

همچنین، انسان های آزاد شده ای که به ماتریکس متصل می شوند، می توانند هولوگرام های همکاران خود را در حین راه رفتن در ماتریکس ببینند. این همکاران اساسا در حالت تماشاگر هستند. آنها آواتاری در ماتریکس ندارند که بتواند با هر چیزی تعامل فیزیکی داشته باشد. اما، آنها می توانند در ماتریکس حرکت کنند و آزادانه با انسان های آزاد شده ارتباط برقرار کنند.

تا سال 2050، دستیاران مجازی واقعی در قالب انسان های واقعی احتمالاً عادی خواهند شد. وقتی از عینک واقعیت افزوده یا لنزهای تماسی استفاده می‌کنیم، احتمالاً می‌توانیم آن دستیاران مجازی را در هر محیطی در مقابل ما ظاهر کنند و از افراد واقعی غیرقابل تشخیص به نظر برسند. و تا سال 2100، آن دستیاران مجازی می توانند هوشیاری در سطح انسانی داشته باشند.

2. فناوری نانو

نانوتکنولوژی، تکنولوژی بررسی، تغییر و استفاده وسایل و ابزار در مقیاس اتم یا گروه کوچکی از اتم ها است. در قسمت Matrix Resurrections، از نانو ربات ها برای بررسی زخم های نئو و ترینیتی استفاده می شود و حتی آن ها را از مرگ نجات داده و به زندگی بر می گرداند. همچنین نانو ربات ها روند پیری آن ها را نیز کند تر کردند.

چیزی که لازم است ذکر شود، بازگشت از مرگ تنها یک ایده و رویایی هالیوودی است و ظاهرا هنوز امکان پذیر نیست و شاید هیچ وقت هم امکان پذیر نباشد اما استفاده از نانو ربات ها برای ترمیم زخم ها به صورت تئوری امکان پذیر است. زیرا آن ها می توانند با چسباندن خودشان به سلول های سفید در جریان خود حرکت کرده و به محل زخم برسند و آن را ترمیم کنند.

فناوری نانو به کاهش روند پیری انسانها نیز می تواند کمک کند و عمر آن ها را طولانی تر کند.

3. هوش مصنوعی فوق العاده هوشمند

ابر هوش مصنوعی به عنوان هر هوشی تعریف می‌شود که تقریباً در همه حوزه‌ها از عملکرد شناختی انسان‌ها پیشی می‌گیرد.

در فرانچایز ماتریکس، ابر هوش مصنوعی یک آگاهی واحد است. و با ایجاد نژادی از ماشین ها که تمدن بشری را نابود می کند و نسل بشر را زندانی می کند، قدرت می یابد.

رستاخیز ماتریکس در سال 2274 اتفاق می‌افتد. و تا آن زمان، یک ابر هوش مصنوعی واقعی می‌تواند تریلیون‌ها تریلیون بار باهوش‌تر از انسان‌ها و بسیار باهوش‌تر از آنچه در این فیلم‌ها به تصویر کشیده می‌شود باشد.

اگر یک هوش مصنوعی دارای هوش فوق العاده تکامل یافته ای باشد و بخواهد انسان ها را در یک شبیه سازی زندانی کند، احتمالاً آنقدر حفره های موجود که به انسان اجازه می دهد بارها و بارها فرار کنند، باقی نمی گذارد. با فرض داشتن قدرت محاسباتی کافی، ممکن است انسان‌ها را در یک شبیه‌سازی قرار دهد که در داخل شبیه‌سازی‌های دیگر لایه‌بندی شده است، به طوری که عملاً فرار از آن غیرممکن است.

برخی از محققان هوش مصنوعی تخمین می زنند که اولین ابر هوش مصنوعی می تواند ظرف 60 تا 150 سال آینده وجود داشته باشد.

4. جو مصنوعی

اتمسفر لایه‌ای از گاز یا لایه‌هایی از گاز است که سیاره‌ای را در برگرفته و توسط گرانش آن سیاره در جای خود نگه داشته می‌شود.

در Matrix Resurrections، یک فضای مصنوعی بر فراز شهر Io وجود دارد. آب از پوسته زمین بیرون کشیده می شود و هوا هیدراته می شود تا یک اکوسیستم متعادل ایجاد شود.

از امروز، مهندسان و دانشمندان به طور منظم اتمسفر مصنوعی را در محفظه های مهر و موم شده برای آزمایش دستگاه ها و تجهیزات تخصصی تولید می کنند.

در آینده‌ای دور، می‌توانیم گنبدهایی در سیارات دیگری مانند مریخ بسازیم که از آئروژل سیلیکا ساخته شده‌اند. این گنبدها می توانند مناطقی از سطح مریخ را برای انسان قابل سکونت کنند.

5. مهارت و دانش بارگذاری

فناوری که با استفاده از آن مهارت یا دانشی را در مغز انسان بارگذاری می کنند. این ایده بر این استوار است که شاید بتوان مهارتها را به برنامه های دیجیتال تبدیل کرد که امکان بار گذاری آن ها بر روی مغز وجود داشته باشد.

برای برنامه های مهارتی، حرکات بدن را می توان با استفاده از تکنیک های ضبط حرکت ثبت کرد. این برنامه با بخش هایی از مغز انسان که شامل کنترل حرکتی است، ادغام می شود.

برای برنامه‌های دانش، داده‌های متن، تصویر و ویدئو با بخش‌هایی از مغز انسان که شامل حافظه و برنامه‌ریزی استراتژیک است، ادغام می‌شوند.

امروزه این تکنولوژی کم کم به واقعیت تبدیل می شود. بارگذاری تراشه هایی به نام نورالینک در مغز انسان که افراد نابینا مادرزاد را درمان می کند امکان پذیر گشته است. تراشه هایی که می تواند ناتوانی جسمی افراد را درمان کند و این امکان را به معمولان بدهد تا دوباره راه بروند و یا دستشان را تکان دهند.

در آینده ای نزدیک می توان با کمک این تراشه ها فقط در چند ثانیه چندین زبان زنده دنیا را یاد گرفت و به آسانی صحبت کرد.

تراشه نورالینک که امروزه به عنوان معجزه قرن از آن صحبت می شود توسط ایلان ماسک تا شش ماه دیگر ارائه می شود. وی اظهار داشت که این تراشه کاملا ایمن بوده آزمایشات روی میمون ها نتیجه خوبی داشته و نشان می دهد این تراشه قابل جداسازی است. این تراشه با گرفتن تأیید FDA می تواند بر روی نخاع انسان ها ایمپلت شود و توانایی حرکت به کسی که سالها نمی توانسته است راه برود یا از بازوان خود استفاده کند را خواهد داد.

6. رابط های مغز و کامپیوتر

رابط مغز و کامپیوتر یک مسیر ارتباطی بین فعالیت الکتریکی مغز و یک دستگاه خارجی است. در فیلم های ماتریکس از این دستگاه ها برای اتصال انسان به شبیه سازی ماتریکس استفاده می شود.

شرکت هایی مانند Neuralink، NextMind و Neurable در حال ساخت رابط های مغز و کامپیوتر خود هستند. حتی فیسبوک در حال ساخت یک رابط عصبی مبتنی بر مچ است که می تواند تا دهه آینده در دسترس قرار گیرد.

ظرف چند دهه، ما می‌توانیم توانایی کنترل کامل خود دیجیتال و اشیاء مختلف را در متاورس و سایر محیط‌های مجازی تنها با استفاده از سیگنال‌های الکتریکی مغزمان به دست آوریم. ما همچنین می توانیم توانایی ادغام با هوش مصنوعی را به دست آوریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا