بیماری ها

هنگام ابتلا به COVID-19 چه بخوریم

متخصصان تغذیه بهترین (و بدترین) غذاهایی را که باید در صورت مثبت بودن تست بخورید، بررسی می کنند.

در حال حاضر، احتمالاً می‌دانید که در صورت ابتلا به یک مورد خفیف کووید-۱۹ چه باید بکنید: ایزوله کنید، علائم خود را زیر نظر بگیرید و در صورت شدید شدن، کمک بخواهید. چیزی که ممکن است ندانید این است که در صورت مثبت بودن تست چه بخورید تا در اسرع وقت دوباره احساس خوبی داشته باشید.

نوشته های مشابه

اگرچه تحقیقات در مورد اینکه چگونه غذاهای خاص می توانند بر بهبودی شما از ویروس SARS-CoV-2 تأثیر بگذارند هنوز در مراحل ابتدایی است، اما به خوبی شناخته شده است که یک رژیم غذایی متعادل و غنی از مواد مغذی کلید حفظ یک سیستم ایمنی قوی است. در زیر، همه چیزهایی که باید بدانید در هنگام ابتلا به COVID-19 در بشقاب خود چه چیزهایی قرار دهید، آورده شده است.

آنچه در مورد رژیم غذایی و COVID-19 می دانیم

توبی آمیدور، متخصص تغذیه، RD، CDN، نویسنده کتاب آشپزی ایمنی خانواده، به Health گفت که هیچ مدرکی مبنی بر اینکه خوردن غذاهای خاص باعث می شود علائم کووید-19 شما سریعتر از بین برود، وجود ندارد. آمیدور می‌گوید: «هیچ مدرک علمی برای ارتباط بین غذا خوردن برای داشتن سیستم ایمنی سالم برای کمک به کاهش مدت کووید-19 وجود ندارد.» اما برخی از غذاها (و به طور خاص، مواد مغذی موجود در آنها) به نظر می رسد که به بدن کمک می کنند تا واکنش موفق تری به مهاجمان نشان دهد.

ویتامین D به طور خاص جزء کلیدی سلامت سیستم ایمنی است. یک بررسی و متاآنالیز در سال 2017 که در BMJ منتشر شد نشان داد که مکمل ویتامین D – به ویژه در شرکت‌کنندگانی که کمبود داشتند – در برابر عفونت‌های حاد دستگاه تنفسی محافظت می‌کند. سایر ریز مغذی‌ها – مانند ویتامین C، ویتامین B6 و ویتامین E، در میان سایرین – نیز با سلامت ایمنی بهتر مرتبط هستند. برخی از درشت مغذی ها مانند فیبر و پروتئین نیز با ایمنی قوی تر مرتبط هستند.

غذاهای تخمیر شده نیز ممکن است در سلامت سیستم ایمنی نقش داشته باشند. طبق یک مطالعه در سال 2021 که در مجله Cell منتشر شد، مصرف غذاهای تخمیر شده منجر به تنوع میکروبیوم بیشتر شد که می تواند بر پاسخ ایمنی تأثیر بگذارد.

گفتنی است، بسیاری از تحقیقات در مورد رژیم غذایی و ایمنی به عادات غذایی که قبل از ابتلا به بیماری ایجاد شده است، بستگی دارد. به عبارت دیگر: سیستم ایمنی شما نمی تواند یک شبه به وضعیت نیروگاهی دست یابد.

برای بسیاری از افراد، غذا خوردن در طول دوره کووید-19 عمدتاً به معنای خوب غذا خوردن برای داشتن احساس خوب است. اگر شما یا فردی در خانه شما مبتلا به کووید-19 است، در اینجا چندین غذا وجود دارد که باید به سفارش مواد غذایی خود اضافه کنید.

غذاها و خوراکی هایی که باید هنگام سرماخوردگی بخورید

میوه ها و سبزیجات

خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات یک راه عالی برای تقویت سلامت عمومی و ایمنی بدن است. میوه ها و سبزیجات سرشار از ریز مغذی های تقویت کننده سیستم ایمنی مانند ویتامین های A، C، D و روی عبارتند از:

  • میوه های خانواده مرکبات
  • گوجه فرنگیها
  • توت ها
  • کیوی
  • هویج
  • سیب زمینی های شیرین
  • کلم بروکلی
  • فلفل دلمه ای
  • قارچ

این غذاها نه تنها ریز مغذی های کلیدی را تامین می کنند، بلکه بسیاری از آنها کربوهیدرات های پیچیده را به شما می دهند. اینها می توانند سطح انرژی شما را در طول روز ثابت نگه دارند، که ممکن است هنگام مقابله با خستگی COVID-19 مفید باشد.

اگر گلو درد یا خراشیدگی به این معنی است که میوه‌های تازه به راحتی از بین نمی‌روند، آن‌ها را در یک اسموتی مخلوط کنید. یا اگر هوس غذای گرمی دارید، سوپ را در نظر بگیرید. آنا ریسدورف، متخصص تغذیه، MS، RD، به Health گفت: «سوپ یک راه عالی برای مخفی کردن سبزیجات است و برای معده سبک است.

غلات کامل

فیبر پری بیوتیک موجود در غلات کامل “غذایی” را برای رشد باکتری های سالم در سیستم گوارش فراهم می کند. یک میکروبیوم پررونق با عملکرد بهتر سیستم ایمنی مرتبط است – به احتمال زیاد به این دلیل که باکتری های مفید در دستگاه گوارش التهاب را کاهش می دهند.

اگر کووید-19 شما را از نظر شمارش کم کرده است، بلغور جو و جو را امتحان کنید. هر دو حاوی فیبری به نام بتا گلوکان هستند که به دلیل خواص ضد التهابی آن شناخته شده است. (و از آنجایی که هر دو دارای بافت طبیعی صافی هستند، نباید گلو خراشیدگی را تشدید کنند.) سایر غلات مغذی و پر فیبر عبارتند از کینوا، ماکارونی گندم کامل، نان گندم کامل و برنج قهوه ای.

وقتی نمی توانید بو یا مزه کنید چه بخورید

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، برخی از عفونت های COVID-19 باعث از دست دادن چشایی و بویایی می شوند. این تداخل با حواس شما می تواند مانعی برای خوب خوردن (یا اصلاً خوردن) باشد. ریسدورف می‌گوید: «اگر حس چشایی یا بویایی ندارید، به راحتی می‌توانید غذا نخورید، به خصوص اگر احساس خوبی ندارید. اما اگر غذا نخورید، احساس بهتری نخواهید داشت.

زمانی که فقدان بو و طعم غذا را ناخوشایند می کند، ریسدورف توصیه می کند هر چه می توانید بخورید. یافتن آنچه برای شما کار می کند ممکن است به سادگی به آزمون و خطا نیاز داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا